woensdag 3 december 2014

Blijf jezelf

3 deceber 2014

Ik zat vanmiddag te leren voor een tentamen. Mijn vader liep mopperend langs mijn kamer en zei iets over mijn fiets. Terwijl hij stond te rommelen in de gereedschapskist, vroeg ik hem waar hij mee bezig was. Ik kreeg een lawine van getier en gesnauw over me heen. Waar had ik dat aan verdiend?



Ik voelde woede in mij op borrelen en ik zat me te bedenken wat ik terug kon zeggen om hem op zijn nummer te zetten, maar ik voelde alleen woede, boosheid, frustratie en verdriet. Ik kon niets terug zeggen, omdat ik werd bevangen door negatieve emoties.

De bitterheid van mijn vader had mij in een mum van tijd veranderd in een boze, op wraak zoekende dochter.
Blijf jezelf als anderen je slecht behandelen. Zorg ervoor dat iemand anders zijn bitterheid jou niet verandert. - Mark Verhees 
Toen ik deze citaat voorbij zag komen op Twitter, bleven de woorden hangen. Waarom liet ik het toe dat het gesnauw van mijn vader mij veranderde? Waarom ging ik mij verlagen om wraak te nemen op zijn onredelijke gedrag? En hoe kan ik dat voorkomen? Hoe kan ik mezelf blijven als anderen mij onredelijk behandelen?

Ik denk dat ik mijn gevoelens onder controle moet leren houden en eerst moet nadenken hoe ik het beste kan reageren op de situatie. Ik zal moeten leren mij niet mee te laten slepen in mijn emoties en gevoelens. Want dan laat ik mij veranderen en dat moet ik dus zien te voorkomen.

Kortom: ik zal bewust moeten leven en reageren.

Hoe zorg jij ervoor dat je jezelf blijft?

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten