woensdag 3 december 2014

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

3 december 2014

Met knikkende knieëen sta ik voor de klas. Het papiertje waar ik op heb gekrabbeld wat ik moet zeggen, is in mijn trillende handen geklemd. De zenuwen gieren door mijn lijf. Al die ogen staren mij aan. Mijn hoofd is gevuld met watten, ik weet niet meer wat ik moet zeggen. Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?


Altijd wanneer ik moet presenteren, ben ik zo zenuwachtig dat ik een black-out krijg. De faalangst over meestert mij. Ik heb geen vertrouwen in mezelf. 
Dat heb ik ook als ik bijvoorbeeld over straat loop, in een groep met mensen ben, of een belangrijk telefoontje moet plegen. Dus als er iets van me verwacht wordt: er ligt een zware druk op mijn schouders dat ik móet presteren. 

Ik volg nu op school het keuzevak Assertiviteitstraining, waarin ik leer om voor mezelf op te komen en in mezelf te geloven. Met behulp van doelen die ik heb geformuleerd, de 4 G's (Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag) en rollenspellen, gaan we aan de slag met assertiviteit. 

Maar ik loop een beetje tegen mezelf aan. Die 4 G's snap ik wel en het is leuk dat het bestaat, maar ik heb er nog niets bij. 
Op het moment dat er druk op me staat, komt die faalangst weer te boven en vliegt mijn zelfvertrouwen weg.

Daarom ging ik op zoek naar tips en die vond ik op de site 4positiviteit. Hier dus 10 tips hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen:

  • Zorg ervoor dat je weet wat je zelf echt graag wil.
  • Accepteer je eigen angsten en onzekerheden.
  • Doe ongewone dingen.
  • Vier je successen.
  • Leer om complimenten echt te ontvangen.
  • Focus op je kwaliteiten.
  • Plaats het negatieve in een breder perspectief.
  • Gebruik korte, krachtige zinnen die je tegen jezelf zegt en herhaal.
  • Wees liefdevol en aardig voor anderen.
  • Ga met positieve mensen om.

Welke tips werken voor jou wel en niet?

Liefs,
Agnes

1 opmerking:

  1. Bij mij heeft het met presenteren vooral geholpen om het gewoon te DOEN. Op een bepaald punt in mijn schoolleven was ik dé aangewezen persoon om te presenteren, omdat ik als enige in een groepje de opdracht begreep én leuk vond. Als je de stof beheerst en je het heel interessant vind, lukt het je ook veel beter om het over te dragen, te vertellen aan anderen, omdat de informatie "vertrouwd" voelt.

    Bijna alle tips werken wel voor me, maar natuurlijk niet 123. Je kan niet ineens heel snel van faalangst afkomen, of meer zelfvertrouwen krijgen, het werkt met stapjes. Iedere stap is er een, al is het maar een kleine. Kijk naar hoever je al bent gekomen in vergelijking met een aantal jaren geleden, en wees daar vooral heel trots op! :)

    BeantwoordenVerwijderen