zaterdag 8 november 2014

Weerbaarheid

2 november 2014


Vanochtend was ik in de eredienst van mijn geloof te luisteren naar wat er verteld werd door de verzorgers. Het ging vandaag over ‘weerbaar door weerstand’. Ik werd geboeid. Want hoe kun je weerbaar worden? Hoe kun je weerstand weerstaan?


Er werd verteld dat je weerbaar kunt worden door ruzies niet uit de weg te gaan: het conflict dus juist aangaan. Niet weglopen voor de ruzie, maar het erover hebben en met elkaar in gesprek gaan. Elkaars meningen en argumenten vertellen en aanhoren.
Zelf heb ik hier best wel moeite mee. Ik loop liever weg uit conflicten, of vermijd ze of, bewaar de vrede in een ruzie. Want ik houd niet van onenigheid. Ik heb liever vrede en liefde. Maar ik begrijp er wel uit dat ik meer weerbaar kan worden door vaker het conflict aan te gaan. Ik zal niet weg moeten lopen, maar staan waar ik sta en mijn mening verdedigen.

Ook ving ik op dat door vriend te zijn en vrienden te hebben, je weerbaar kunt worden. Vriendschappen helpen je om in jezelf te geloven, om ervaringen te delen en om te praten. Door zelf vriend te zijn sta je open voor de ander en ben je medemens in de relatie.

Dan kun je nog weerbaarheid vergroten door tegenvallers in het eigen leven te verwerken. Ik vind dit zelf heel moeilijk. Ik weet niet goed hóe ik moet verwerken, maar dat komt wel. Het gaat er om dat je van de ervaringen die je opdoet in je leven leert en alles dus in feite ziet als een levensles die je sterker maakt. Elke tegenslag maakt jou als mens sterker. Ik vind dit een mooie gedachte. Niet dat ik vind dat iedereen erge dingen moet meemaken om daardoor sterk te kunnen zijn, maar meer het feit dat ondanks alle tegenslagen die ik heb meegemaakt in mijn leven, ik er elke keer sterker uit kom en ik tegen meer tegenslagen opgewassen ben.

Tot slot werd verteld dat weerbaarheid ook vergroot kan worden door de ander te bemoedigen in wat de ander sterker maakt of sterker wil worden. De kwaliteiten prijzen en de eigenschappen bemoedigen in waar de ander nog in kan groeien.
Zo vind ik het heel belangrijk om te kijken wat de ander wel kan. In deze maatschappij worden we continu op onze valkuilen en minpunten gewezen.

Maar welke eigenschap kan ons/jou nu sterker maken?

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten