zaterdag 8 november 2014

Hoofd, hart en handen


3 november 2014

Ken je het gevoel dat je een te vol hoofd hebt, teveel zorgen ervaart of teveel verplichtingen moeten verrichten, die je niet kan waarmaken? Dat je alsmaar loopt te piekeren, nare gedachtes hebt, of teveel taken moeten uitvoeren in te weinig tijd?


Ik ken dat wel. De laatste tijd sta ik met hoofdpijn op en ga ik weer met hoofdpijn naar bed, voelt mijn hoofd heel zwaar aan, voel ik mij opgejaagd, moe, uitgeput, of ervaar ik sombere gevoelens. Daarnaast heb ik nog veel huiswerk wat ligt te wachten waar ik niet aan toe kom. Het lijkt wel alsof ik geen enkele taak meer kan uitvoeren. Ik kom niet toe aan mijzelf, om mijn hobby’s uit te oefenen of te ontspannen. Ik word geleefd.

Mijn studieloopbaancoach, mijn mentor, van school vertelde me dat mijn hoofd, hart en handen uit balans zijn. Ik zit teveel in mijn hoofd, maar ervaar ook teveel gevoelens. Zo kom ik niet tot handelen toe.

Een manier om die balans terug te krijgen, is wanneer ik nu meer met mijn handen bezig ga zijn, zoals knutselen, tekenen, of het beoefenen van een instrument, zal mijn hoofd minder vol zitten en zullen mijn emoties onder controle komen. Zo kan ik die balans tussen mijn hoofd, hart en handen weer terug krijgen.

Een andere manier is het trainen van mijn aandacht. Met Mindfullnes heb ik geleerd om in het hier en nu te leven en om dagelijks aandacht te schenken aan mijn ademhaling en me daarop te concentreren. Zo vergroot ik mijn concentratie, maar ben ook meteen bezig mijn hoofd leger te maken en mijn gevoelens onder controle te houden. Dit is een vorm van meditatie.

Wanneer ik met mijn hoofd, hart en handen met aandacht bij mijn werk ben, leidt dit tot meer geluk en minder stress.

Ik zal meer tijd voor mezelf moeten maken, om hier aandacht aan te besteden. En tijd maken voor mijn ademhaling, maar ook voor mijn hobby’s, zoals tekenen en knutselen. Ik zal hier mijn planningsvaardigheden voor moeten toepassen.

Hoe ga jij om met je hoofd, hart en handen?

Liefs,

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten