zaterdag 8 november 2014

10 tips hoe om te gaan met een depressie

30 oktober 2014

Hij zit daar maar op zijn kamer. Alles op te kroppen. Ik zie zijn gezicht met de minuut meer verwrongen en gefrustreerder worden. Ik ben hopeloos. Hoe kan ik hem helpen? Hoe kan ik voor hem die knop omschakelen om anders te denken? Hoe kan ik hem weer gelukkig krijgen?


Met mijn opleiding, Sociaal Pedagogisch Hulpverlening, weet ik dat ik bij familie, vrienden en bekenden niet mag hulpverlenen of therapeuten. Onbewust probeer je dat wel. Ik blijf regelmatig tegen me herhalen: ‘Nee, Agnes, ga niet proberen te verhelpen, ga ondersteunen! Wees jezelf en niet de hulpverlener!’.
Zo makkelijk is dit nog niet.

In de inleiding schrijf ik over soortgelijke situaties met dierbaren. Ik voel me machteloos hoe ik vanaf de zijlijn moet toekijken hoe de ander met de dag ongelukkiger word.

Daarom heb ik deze tips samen gesteld, zodat je handvatten hebt hoe je met iemand om kan gaan die lijdt aan een depressie.
  • Ga op zoek naar informatie en houd hoop
  • Luister actief: ‘Hoe kan ik je helpen?’ ‘Ik ben er voor je.’ Ga niet bagatelliseren, het onderwerp op jou betrekken met ‘Toen mij dat overkwam….’, maar heb aandacht wat de ander zegt en voelt.
  • Geef een knuffel, warmte en liefde.
  • Uit je zorgen.
  • Neem zelf contact op: de ander zal zich terugtrekken en niets van zich laten horen, terwijl diegene juist zo hard aandacht nodig heeft.
  • Ga erop uit met diegene en geef praktische ondersteuning in zijn/haar dagelijks leven.
  • Praat over suïcide in plaats van dit onderwerp te vermijden wanneer je vermoed dat de ander daar aan denkt.
  • Moedig medische behandeling aan.
  • Wees jezelf.
  • Vat niets persoonlijk op.
Weet jij nog meer goede tips hoe je het beste om kunt gaan met iemand met een depressie? Laat het weten in een reactie.

Liefs,

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten