zaterdag 8 november 2014

Moed om te veranderen

14 oktober 2014
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, het inzicht om te accepteren wat ik niet kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien.Franciscus van Assisi
Dit gebedje kreeg ik van de docent van de cursus Mindfullness tijdens de laatste bijeenkomst. Zij vond dit bij mij passen. Dat ben ik met haar eens.


Ik heb veel in mijn leven meegemaakt. Zo ben ik mijn hele jeugd gepest geweest en heb ik aan het einde van mijn puberteit andere nare ervaringen meegemaakt. Deze laatste gebeurtenissen hebben momenteel een impact op mijn leven.

Ik zal deze ervaringen niet kunnen veranderen. Ze zijn gebeurd en het is gestopt. Het overkomt me niet meer. Ik zal het moeten accepteren.
Maar daarnaast zal ik zelf de moed moeten hebben mijn eigen keuzes te maken. Ik ben de schrijver van mijn eigen levensboek. Niemand anders kan mijn verhaal afmaken, behalve ikzelf.

Maar waar haal ik die moed vandaan? Die vraag blijft bij mij nu hangen. Hoe kan ik de moed opbrengen om te veranderen wat ik kan veranderen? Zo kan ik nu mijn leven bepalen in wat ik wel en niet wil, in welke mensen ik wel om me heen wil hebben en welke niet.

Ik denk dat je daarvoor sterk in je moeten moet staan. Je niet meer laten beïnvloeden door anderen, om zo je eigen keuzes te bepalen. We worden ouder, volwassen en zullen op onze eigen benen moeten staan om te overleven op deze planeet.

Om moed te ontwikkelen, moet een leider allereerst de confrontatie aangaan met zichzelf en zijn omgeving¹. Daarbij hoort erbij dat je onder ogen ziet dat je soms domweg handelt en daarvan leert.

Moed bestaat uit vier eigenschappen die zorgen dat je daadwerkelijk moed toont:
  • Je toont moed op kritieke momenten waarin je een risico loopt en spanning ervaart.
  • Hier zijn pijn en angst onlosmakelijk mee verbonden.
  • Overtuigd zijn van je moedmotief en ergens voor staan, zorgt ervoor dat je de angst in de ogen kijkt, niet wegrent en volhardt.
  • Door je gezonde verstand te gebruiken, houd je je emoties onder controle en handel je realistisch en kalm.
Moed wordt terecht gezien als de voornaamste menselijke eigenschap, die alle andere eigenschappen mogelijk maakt.
Winston Churchill
In welke situaties heb jij wel eens moed getoond?

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten