zaterdag 8 november 2014

Arrogantie

15 oktober 2014

Vandaag stapte ik de trein binnen. Ik keek om me heen, op zoek naar dat ene plekje waar ik kon zitten. Ik had een lange schooldag achter de rug en wilde graag zitten. Helaas, er was geen plek. Ik liep door het gangpad, op weg naar de volgende mogelijkheid om te zitten. Terwijl ik door het gangpad liep, hoorde ik een meisje tegen haar vriendin roepen: “Zo, wat kijkt zij arrogant zeg!” Ik liep door, terwijl de woorden nog in mijn hoofd tolden.


Ik dacht terug aan vroeger, hoe ik als klein meisje werd gepest. Deze woorden werden toen af en toe ook naar mijn hoofd geslingerd. Ik vroeg me elke keer af waarom ik arrogant werd genoemd.

Ja, ik kijk misschien chagrijnig. Ja, ik ben moe. Ja, ik heb een lange dag gehad. Ja, ik heb last van hoofdpijn. Maar nee, ik ben niet arrogant.

Wat is arrogantie precies? Volgens deze site ben je arrogant wanneer je:
  • denkt dat je beter bent dan anderen
  • vindt dat je het beter doet dan anderen en kijkt op hen neer.
  • een te hoge dunk van jezelf hebt
  • verwaand bent
  • met jezelf ingenomen bent: je vindt jezelf alles
  • een te grote trots van jezelf hebt
Ik dacht in de trein na over de opmerking. Had ik terug moeten lopen om haar te vertellen dat ze 1) het recht niet heeft om anderen te veroordelen, 2) eerst naar zichzelf moet kijken voor ze een mening over anderen vormt, en 3) dat ze mij helemaal niet kent en dus onmogelijk kan zeggen dat ik arrogant ben? Ik deed het niet. Ik had geen zin om in discussie te gaan. Laat ik maar doen alsof ik niets heb gehoord en laat ik maar gewoon verder gaan met mijn leven.

Liefs,

Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten