donderdag 4 december 2014

Vriendschap

4 december 2014

Vanochtend was ik chagrijnig, moe en niet lekker in mijn vel. Het was koud en daar kan ik niet goed tegen. De bus had vertraging, dus dat liet mijn humeur nog verder dalen. En in de trein was het vol, dus kon niet zitten. Echter, bij de metro's aangekomen, kwam ik een goede vriendin tegen. Ik vergat mijn chagrijnigheid en kon genieten van haar gezelschap.


Wat is dat toch, dat vrienden je humeur kunnen beïnvloeden?

Ik denk dat het door de band komt die je met elkaar hebt. Ik hoef maar een blik te werpen naar een vriend of vriendin en ik weet hoe hij of zij zich voelt. De verbondenheid met de ander maakt die empathie mogelijk. Je kunt je inleven in elkaar en daardoor weet je wat je aan elkaar hebt. Je kent de ander en de ander kent jou. 

Vriendschap betekent veel voor mensen. Ik had in mijn kindertijd geen vrienden. Ik voelde me eenzaam en een mislukking. Niemand vindt mij aardig, dus wat ben ik nou waard?

Dat eenzame gevoel kan erg diep gaan, zelfs zo diep dat je in een depressie kan belanden. Ik weet nog dat ik me dikwijls afvroeg waarom ik nog leefde en wat het allemaal voor zin had. Ik kon beter dood zijn. Want niemand vond mij immers aardig, toch? Mijn ouders hebben constant op mij ingepraat dat ik er wel toe doe, dat ik goede kwaliteiten bezit, een mooi karakter heb en lief kan hebben. Zij geloofden mij. Al die jaren bleven ze me overtuigen dat ik er mag zijn.

Mijn eerste vriendinnen geloofden ook in mij. Zo begon mijn zelfwaardering te groeien. Ik werd gewaardeerd op mijn stages en ik haalde goede cijfers. Ik kwam op het jeugdkoor en ook daar maakte ik vriendschappen. Enkele vriendschappen zijn daar nog van over, maar de echte vrienden zijn voor het leven.

Zo maakt het voor mij niet uit hoeveel vrienden ik heb. Ik heb klasgenoten gekend die honderden vriendinnen hadden. Er werd veel geroddeld en de slechte' vriendin werd dan snel weer ingeruild door een andere. Maar is dat nou vriendschap? 
Ik vind dat vrienden, hoe weinig ook, je moeten steunen, wat er ook gebeurt. In goede, maar zeker ook in slechte tijden moeten vrienden voor je klaar staan om je te helpen en te ondersteunen. 
Al die gebeurtenissen die je daardoor meemaakt met een vriend of vriendin, vormen je tot wie je bent.

Omdat je als vrienden veel meemaakt met elkaar, krijg je vertrouwen in elkaar. Dat maakt de band hechter. Zo kan je humeur beïnvloed worden door elkaar.

Blijf geloven in jezelf, want zo gelooft de ander ook in jou en andersom.

Wat vind jij belangrijk in vriendschap?

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten