woensdag 19 november 2014

Concentratieproblemen

19 november 2014


Ik zit achter mijn bureau en ik staar naar mijn schrift. Het schoolboek ligt ernaast opengevouwen op de bladzijde die ik wil samenvatten. Mijn hoofd is een chaos, er flitst vanalles doorheen en ik kan me niet focussen op de letters. Gedachten, herinneringen, dingen wat ik nog moet doen, flarden van gebeurtenissen… Alles vliegt door mijn hoofd. En ik heb nog geen letter op papier gezet.

Herken jij dit? Ik wel.
Vandaag had ik een complete studie ontwijking dag. Ik kon mezelf niet tot huiswerk zetten. Dan zat ik achter mijn bureau, zoals ik schreef, maar lukt het me niet om me te concentreren. Ik heb hier de laatste jaren regelmatig last van. Ik weet niet waardoor dat komt. Ik doe nog wel zo mijn best, maar het lukt echt niet.

Wanneer ik last heb van concentratieproblemen, ben ik erg moe, heb ik een vol hoofd, ben ik rusteloos, maar tegelijkertijd ook futloos en heb ik nergens zin in. Ik vraag mij af wat ik hier tegen kan doen.

Op deze site kwam ik tien tips tegen. Deze som ik hieronder op.
  • Houd tijdens het huiswerk maken na elk kwartier 10 minuten pauze, voor de concentratieboog.
  • Zorg voor ritme en regelmaat in het slapen, eten, drinken en studieschema.
  • Studeer actief door tijdens het huiswerk maken vragen te stellen over de stof, maak aantekeningen en vat samen.
  • Zorg voor variatie tijdens het huiswerk: maak schema’s, stel vragen op, doe oefententamens en bespreek de stof met medestudenten.
  • Studeer op een plek waar je niet afgeleid wordt.
  • Verwijder alle afleidingen: ruim je kamer op, alleen schoolspullen in de buurt houden, zet je telefoon uit en hang een bordje met ‘Niet storen’ op de deur.
  • Studeer met een duidelijke, haalbare taakstelling.
  • Wissel studietijd en vrije tijd af.
  • Wanneer je andere gedachten krijgt, schrijf deze op en breng je aandacht weer naar de stof.
  • Geef op het juiste moment aandacht aan afleidende gedachten en personen.


Heb jij nog tips hoe je het beste om kunt gaan met concentratieproblemen?

Liefs,
Agnes


1 opmerking:

  1. Die site heb ik zo ontzettend vaak gebruikt qua tips, alleen die van de 15 minuten werk - 10 minuten pauze niet omdat ik er dan pas net goed inzit en ik dan alweer pauze 'moet' nemen. Ik hou meestal de school en pauzetijden van de middelbare school/mbo aan.

    Mijn tip: gebruik nooit je bed om in te leren (ik ga er zelf ook de fout mee in soms, haha!) anders kan je 's nachts mogelijk slechter slapen. Een of twee vaste plekjes om te leren is het beste.

    BeantwoordenVerwijderen