maandag 8 december 2014

Meer zelfmoorden dan vorig jaar

8 december 2014

Het is de moeite niet meer waard. Wat doet het er toe dat ik besta? Niemand houdt van me. Waar leef ik nou voor? Ik heb niets bereikt in mijn leven. Ik doe er niet meer toe. Ik kan beter dood zijn, dan hebben mensen meer aan me dan nu. Was ik maar dood.

Dat zullen veel mensen hebben gedacht, toen ze op het punt stonden om zelfmoord te plegen. Ook ik heb meerdere periodes gehad dat ik zulke gedachten had. Het leven zat me met alles tegen en ik voelde me niets meer waard. Mijn zelfbeeld was niets meer van over.



Het CBS heeft maandag de cijfers voor het aantal zelfmoorden vastgesteld in een rapport. In Nederland hebben in 2013 1.854 mensen zichzelf van het leven beroofd. Dat zijn 11 op de 100.000 inwoners van Nederland. Vorig jaar waren het meer mannen die er een einde aan maken, dan vrouwen. Het cijfer voor de zelfdoding onder de jongeren is gestegen.

Dit jaar zijn onder andere de volgende tieners overleden als het gevolg van zelfdoding na gepest te zijn:

Dylan Stewart: 12 jaar
Simone Brekelmans: 12 jaar
Brecht: 14 jaar
Matthew Burdette: 14 jaar
Felicia Garcia: 15 jaar
Amanda Todd: 15 jaar
Louise Altenhoven: 16 jaar

Laten we de slachtoffers van pesten en andere gebeurtenissen herdenken en diegene helpen die in zo'n zelfde situatie zitten als zij hebben gezeten.

Laten we het pesten stoppen en proberen een mooie wereld te maken!

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten