dinsdag 2 december 2014

Geen emoties meer

2 december 2014

Daar zit ik dan, op de bank met mijn ouders. We zijn in gesprek, maar het interesseert me eigenlijk niet meer. Ik kan me nergens op concentreren, het lijkt wel alsof de wereld aan me voorbij gaat. Eigenlijk wil ik weglopen, naar mijn kamer, maar ik kan me niet verroeren. Het voelt alsof ik ver weg ben en dat mijn lichaam levenloos, futloos is. Ik moet moeite doen om me tot een activiteit te richten en die uit te voeren. Ik kan wel uren zitten zonder iets te doen, te horen of te zien, terwijl de tijd voorbij tikt. Wat gebeurt er met me?



Ik schreef in mijn vorige blog over concentratieproblemen. Daar gaat deze blog over door.  
Want waar komt die concentratieproblemen vandaan? 
En wat zijn al die andere gevoelens - of juist geen gevoelens ervaren - die ik beleef? 

Ik heb in mijn leven enkele trauma's opgelopen. Ik kreeg daar nachtmerries over, overdag herbelevingen en flashbacks, ik ging situaties vermijden en wilde er niet over praten. Maar wat ik nu ervaar is nieuw. Het lijkt wel alsof ik uitgedoofd ben, dat ik geen enkele emotie meer echt ervaar. Ik kan wel lachen, maar voel geen plezier. Ik kan enthousiast verhalen vertellen, maar er geen blijheid meer bij voelen. Ik voel leeg van binnen, maar kan die leegte niet vullen.

Om dit uit te zoeken, kwam ik een aantal sites tegen. Zo beschreef een psychiater het volgende: 'De intensiteit van gevoelens voor leuke, maar ook nare gebeurtenissen is afgenomen, de emoties lijken afgestompt.' GGZ Noord Holland schreef: 'Ze hebben duidelijk minder zin om dingen te doen, en hebben er geen belangstelling voor. Ze hebben het gevoel niet meer bij anderen te horen. Ze praten nauwelijks over hun gevoelens.'

Dit klopt met wat ik nu ervaar. Ik heb nergens zin in, mijn concentratie is slecht en mijn emoties lijken gedoofd.

Ik ben naar de huisarts gegaan en zij gaat me nu doorverwijzen naar GGZ voor verdere therapie. Maar om toch in de tussentijd er het beste van te kunnen maken, heb ik hier 8 tips.

  • Zorg voor structuur in je dagelijks leven. 
  • Bepaal zelf wat je wel en niet aan wie vertelt over wat je hebt meegemaakt waardoor je psychische klachten hebt.
  • Zoek steun en hulp van anderen, zoals vrienden, familieleden, lotgenoten en degene die je vertrouwt.
  • Beperk taken wat teveel energie kost.
  • Schrijf in zoveel mogelijk detail alles op om het gebeuren van je af te schrijven. 
  • Vermijd geen situaties die je bang maken.
  • Zoek naast het verwerken afleiding om je hoofd rust te geven.
  • Zoek informatie over je psychische klachten en laat je informeren.

Heb jij nog tips om met emotionele vervlakking om te gaan?

Liefs,
Agnes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten